Interactiune prin muzica

     Terapia prin muzică a fost acceptată drept intervenție utilă pentru persoanele cu autism de când a apărut în Anglia în anul 1950, iar în momentul de față, terapia prin muzică este reconoscută drept profesie în peste 50 de țări. Studiile de caz ale unor terapeuți în muzică (Agratan 1998, Alvin și Warwick 1991; Nordolf și Robbins 1985 etc.) arată că muzica poate stimula și dezvolta comunicarea și jocul, domenii afectate la toate persoanele cu autism, vizând latura socio-emoțională.

Interacțiunea prin muzică implică multe din elementele fundamentale de interacțiune socială: conștiința de sine și a eului în relație cu ceilalți, trăire și exprimare emoțională (Brown 1994), conducând la interacțiuni sociale mai deschise. Terapia stimulează și dezvoltă folosirea comunicativă a vocii și dialogul preverbal cu alții, stabilind înțelegerea și relațiile dezvoltării lingvistice. Copilului i se dezvoltă o toleranța mărită la sunet, timbre vocale, zgomote, oferindu-i-se posibilitatea de a exersa atenția împărtășită și distributivă. Muzica este într-o mare măsură folosită ca parte a programelor de intervenție timpurie pentru copiii cu autism, deoarece este recunoscut faptul că interacțiunea muzicală stimulează un comportament comunicativ similar interacțiunii emoționale precoce.

Interacțiunea prin muzică în abordarea copiilor cu autism este o metoda relativ nouă pentru Romania, ce presupune utilizarea muzicii și a instumentelor muzicale pentru dezvoltarea comunicare și a abilităților sociale și emoționale. Originalitatea metodei constă în tehnicile specifice: oglindirea (engl. “mirroring”) - redarea identica a comportamentului copilului, simultan cu acesta; explicarea verbala (“commenting”) a comportamentelor copilului, pe ritm muzical; imitarea (engl. “copying”) comportamentelor inițiate de copil în cadrul ședințelor de lucru; acompanierea (engl. “accompanying”) cu instrumente muzicale sau cu secvențe sonore verbale a unor comportamente inițiate/ manifestate de copil (Dawn Wimpory, Paul Chadwick &Susan Nash, Brief Report: Musical Interaction Therapy for Children with Autism: An Evaluative Case; Study with Two-Year Follow-Up 1; Journal of Autism and Developmental Disorders, VoL 25, No. 5, 1995)

 Orele de meloterapie desfașurate în cadrul Ascociatiei Autism Transilvania se vor baza în special pe piesele selectate de A. Tomatis (Metoda Tomatis este o metoda folosită cu succes în tratarea autismului, bazându-se pe fenomenul de rezonanță și armonizare a emisferelor, folosind muzică), urmărind reducerea hipersensibilității la sunet, creșterea capacității atenționale, desensibilizarea senzorială.

Şedinţa de terapie prin muzică se desfăşoară astfel: copiii vor audia în şedinte de câte 5-7 minute aceste melodii, timp în care vor fi în diverse sarcini, în funcție de obiectivele terapeutice.

De exemplu:

  • pt. relaxare: audiţia muzicală se va face într-o poziţie confortabilă pentru copil
  • concentrare: planşe de colorat, OptiMusic
  • creativitate: pictură cu mâinile, pictură cu pensula cu clopoţei, joc cu plastelina, OptiMusic
  • stimularea limbajului: cântece cu onomatopee, joaca cu instrumente muzicale, OptiMusic
  • desensibilizare senzoriala: joc cu texturi diferite (soia, orez, năut, spumă)

 Jocurile muzicale din cadrul acestui proiect vor avea ca suport melodii adaptate nivelului de vârstă mentală.

 Stimularea senzorială auditivă și tactilă presupune expunerea copilului la diferite sunete, efecte sonore cum ar fi muzica pentru copii, sunete care redau fenomene ale naturii sau ale unor animale, ritmuri muzicale cu o varietate de tonuri, precum si manipularea unor instrumente și jucării muzicale.

 Copiii beneficiari ai centrului se pot bucura de OptiMusic, un sistem audio-vizual, bazat pe interacţiunea dintre fasciculele de lumină şi de culoare şi poate fi adaptat la nevoile specifice ale persoanelor cu dizabilităţi. OptiMusic este şi un instrument de comunicare şi unul educativ, pentru că predispune la activităţi creative, la explorare senzorială, fiind, totodată, un mijloc prin care i se induce persoanei care îl foloseşte o stare de calm şi de relaxare. Sistemul inventat de Gay Sigalov contribuie la controlul voluntar al reacţiilor umane, la coordonarea mişcărilor şi a emoţiilor. Este şi un mijloc prin care se îmbunătăţeşte memoria, auzul, capacitatea de reacţie. A fost folosit, iniţial, în Marea Britanie şi apoi în întreaga lume. OptiMusic se adresează persoanelor cu deficienţe în învăţare, emoţionale şi comportamentale, cît şi celor cu dizabilităţi fizice sau care ţin de natura psihologică. Din acest motiv, este foarte indicat pentru copiii cu autism.

În urma participării săptămânale a fiecărui copil la şedinţele de terapie prin muzică, am avut următoarele rezultate: 

  • 30 de copii cu autism au înregistrat o frecvenţă mai redusă a comportamentelor stereotipe, auto- şi heteroagresive, simultan cu dezvoltarea abilităţilor de interacţiune socială şi de exprimare emoţională, o evoluţie pe toate palierele de dezvoltare;
  • 30 de copii cu autism au dobândit încredere în sine şi comunică mai eficient cu persoanele din jurul lor;
  • 30 de copii cu autism au interacţionat cu următoarele instrumente muzicale: pian, ukulele, tobe, bongos, beţe de lemn, clopoţei, sunetul ploii, maracas, castaniete, etc.;
  • Pentru 4 copii cu autism din cadrul proiectului s-a conceput un plan de intervenţie pentru desensiblizare de sunete stridente.

În urma sesiunilor de terapie prin muzică, copiii s-au acomodat cu suntele puternice şi cu frecvenţă ridicată;

  • 5 copiii din cadrul proiectului au învăţat să interpreteze la pian, după partitură, cântece simple pentru copii.